Hans Henriks topbestigning af Island Peak på 6189 meter i Nepal.

Toppen på Island Peak.

Toppen af Island Peak blev nået kl. 08:23 efter at vores gruppe startede kl. 2 fra High Camp i 5.600 meter. De sidste 200 meter foregik med reb med en stignings procent på ca. 70 g. For at komme hen til den sidste signing mod toppen, måtte vores gruppe krydse en gletcher med dybe gletcherspalter. Udsigten fra toppen var helt fantastisk og vi kom op i helt klart og stille vejr. Der var udsigt til de højeste tinder i verden - et syn man ikke lige glemmer. Den tynde luft var virkelig en faktor i bestigningen. De sidste 200 meter blev klaret på ca. 45 minutter i rebet. Nedad var der fuld fart på rapellingen.

Mount Everest i sigte

Udsigt til Mount Everest til venstre. Til højre ses Nuptse på 7864 m og  Lhotse på 8516 m. Ama Dablam på 6814 ses helt til højre.

High camp. Sidste overnatning inden topbestigningen.

Emå turen april 2010.

Vores tur til Emån blev i høj grad præget af den høje vandstand. Vi havde gennem lang tid holdt øje med vandstanden ved Emsfors. Normalt ved godt med vand i åen måles 30 - 40 m3, men i år var trykket oppe på ca. 130 m3. Der blev tjekket op på de generelle advarsler for oversvømmelse. På et tidspunkt kun ca. 1 uge før vi tog afsted var der varsel 2 ud af 3. Det vil sige betydelige oversvømmelser langs den nedre den af Emån. Over påsken, var det dog som om vandstanden ikke tiltog mere. Advarslen var også faldet til niveau 1. På trods af de rigelige vandmængder, tog vi afsted. Vi var 10 mand i år. Alle som skal med til Mountain River i Canada til sommer var med. De fleste havde nyindkøbte tørdragter med. Der skulle vise sig at være en rigtig god ide. Første aften slog vi lejr lidt nord for Högsrum - kun ca. 10 min fra den første foss. Högsrum fossen kalder vi normalt for sommerhusfossen. Her blev tørdragten testet af flere. I den stærke strøm væltede to kanoer og alle måtte en tur på ryggen ned genem to fosser. Der skete heldigvis ikke noget, men det var vel en advarsel om, at strømmen var kraftigere end vi nogensiden havde prøvet at sejle på. Det gik herefter fint ned til lidt før Fliseryd. Her blev en kano fastklemt mellem nogle sten lige efter en bro. Det tog lidt tid at få den vristet fri i strømmen. Fliseryd fossen viste sig at være for stor en mundfuld. Det sker ikke ofte, men her måtte vi hive kanoerne op og bære.  Resten af dagen gik rimeligt. Jeg tror alle var en tur i bølgen. Søren og Peters kano fik hul i bunden, men her gør gaffatape godt. Vi nåede alle frem til shelterpladsen ved Kværnfossen. Der blev disket op med mørbrad bøffer og pandekager. Super middag. Ros til middagsholdet Brian og Torben. 2. dagen blev lidt dramatisk. Hans Henrik kom i klemme under en kano midt i en foss. Det kunne være gået galt, idet en af linerne fra kanoen viklede sig rundt hans mave. Det blev vel til 15 - 20 sek. under vandet, før det lykkedes af komme fri. Hændelsen skulle lige fordøjes, men så var vi i kanoen igen. Det var ellers lidt af en ilddåb for Ejvind. Det var hans første tur på Emån. Om aftenen kunne kunne vi ikke slå lejr, nogen af de steder vi havde brugt før. Alt var oversvømmet. Men vi fandt dog en fin plads lidt højt oppe på nogle flade klipper. Johnny og Jesper var kokke og gjorde det fremragende. Oksefilet med gemyse + det løse gjorde godt i maven. Opgaverne var i øvrigt delt, så Hans Henrik og Ejvind sørgede for frokost og Brian og Lars sørgede for morgenmad. Peter og Søren var vært for pølserne den første aften. Det var en fin ordning. Resten af vores tur gik fint. Nogen var en tur i vandet. Vi lagde til land ved rastepladsen  helt ude ved E22 kort før udløbet. Vi skulle  lige ud og tjekke strømmen i udløbet. Ingen have mod på, at sejle gennem det sidste. Det var fint stå at se på. Det rakte..
På vores tur fik vi testet vores tørdragter. Vi gik ihvertfald ikke ned på udstyret. Det var nok en tur, der under normale omstændigheder var blevet aflyst på grund af den høje vandstand. Men på den anden side var det også lærerrigt at padle i strømfaldene. Canada venter for 6 af os. Der er nu kun 3 måneder til vi skal afsted. De sidste formaliteter med hotel bl.a. er ved at falde på plads. Vi er alle klar.

Kanoerne fordelt sig sådan:

Hans Henrik og Ejvind.
Søren og Peter
Johnny og Jesper
Brian og Torben
Brian og Lars

Skitur til St. Anton 2010.

Årets skitur bliver i uge 4 fra den 28. - 31. januar. Som de sidste år, bor vi hos vores hyggelige værtspar i Landeck. Vi har samlet 8 skifreaks til turen, så vi håber på godt skiføre. Vores vært Helmuth har tidligere ageret skiguide. Det håber vi stadig han har mod på, mens Sieglinde på sædvanlig vis forbereder de traditionelle retter.
 Der er med andre ord dømt Østrigs hygge.

Turen til Østrig i år blev nok lidt anderledes end forudset. Vi kørte fra Lellinge, så vi kunne nå færgen i Rødby kl. 20:15. Vejret var ikke specielt kørervenligt. Vintervejret gjorde sit til, at vi ikke kunne køre så hurtigt. Turen ned gennem Tyskland var hård. Glatte veje, mange lastbiler, sneplove og saltbiler gjorde, at vi først var i Landeck kl. 10:30. Vores værtspar havde sørget for en god brunch, så humøret kom hurtigt op. Helmut forslog en eftermiddags tur i See, der ligger i samme dal som Ischgl. Det var en super eftermiddag. Mindre område, men hyggeligt.

2. dagen kørte vi til Nauders, der ligger tæt på den Italienske grænse. Vi kendte ikke området, men blev positivet overraskede. Pisterne går fra 1400 til 2850 meters højde. Det er et mindre område, men fortjener ros. Super pister og et godt liftsystem gjorde, at vi alle havde en god dag på ski.

3. dagen var på forhånd planlagt til Serfaus/Fiss/Ladis. Et område vi kender. Det skuffede heller ikke i år. Lidt dårligt vejr om formiddagen, men området er så stort, at der altid vil være et område, der kan løbes på. Vores vært Helmut var selvfølgelig guide både i See, Nauders og her i Serfaus. Han blev holdt til ilden og nappede også en lille "morfar" sammen med Søren i frokostpausen. Unge som gammel, så kan det være hårdt at stå på ski :-)

Sidste dagen er sædvanen tro henlagt til St. Anton. Normalt står vi på Rendel siden, men vejret var fint med høj sol, så vi måtte op på Kapall, Gampen og Galzig. Vi fik nogle superture ned ad Osthang, Nasserein og selvfølgelig piste 17 ned mod Stuben. Peter tabte sin GPS'er men på mirakuløs vis blev den fundet af Bjørn. Vi fik brugt de sidste kræfter, inden turen gik tilbage mod Danmark. Køreturen hjem gik fint. Ingen vejrproblemer denne gang.

Med på denne tur var

Bil 1: Jesper, Peter, Søren og Hans Henrik

Bil 2: Johnny, Bjørn, Peder og Torben.

Emåen 2009 desværre aflyst.

Desværre blev vores tur til Emåen 2009 aflyst på grund af for lav vandstand.  Vi har efterhånden været afsted mange gange på denne årstid, men aldrig tidligere har der været så lav vandstand. Det var noget uheldigt, for de nyindkøbte tørdragter skulle afprøves og Ejvind, som er ny besætning i Hans Henriks kano, skulle også prøve sig selv af i fosserne.

Vi har dog fundet et tidspunkt næste år. Det bliver 8. - 11. april. Jf. statestikken er der godt med vand i Emåen på denne årstid.  Det er også sidste chance for at få prøvet udstyret af inden turen går til Mountain River i Canada.

Så er det tid til forårsturen 2009.  Turen til Helgeåen er i weekenden 26.  - 28. juni. Lidt senere end sædvanlig. Søren er tovholder i år.  Vi glæder os alle og håber på godt vejr.

Så er Drengene retur fra St. Anton.. når det er modtaget diverse fotos opdateres mappen. så få mailet mig.  fra venstre. Bent, HansHenrik,Jesper,Peter,Søren,Bjørn, Allan og Johnny.

HOLDET PÅ EMÅEN

😀 Vi er en gruppe FRISKE gutter det hvert år tager til de Svenske Skove.🤩
November og  April.
På denne side kan du se stemnings fotos og video klip fra diverse ture
 .😉

Nyhed

**NYHEDER**
5. februar 2010 er der lagt referat ind fra vores skitur.
27. februar 2009. Fotos fra St. Anton tilføjet.
22 november 2008. Fotos/film fra Emån nov 2008 er tilføjet.

16.juni 2008.Nu er fotos fra St. Anton tur uge 4 tilføjet på siden.

Så er nogle foto fra nov.07 emån turen, lagt ind samt et par film klip, af gæve vandhunde!!🤪

Endelig kom de på fotos fra forårsturen (dad and kids) på helgeå i det sydsvenske se fotomaappen Helhså 2007.

Så er Fotos jeg havde fra st. Anton, tilføjet på 2 feb. 2007. Hilsen Allan

Afventer div. St. Anton fotos/film hilsen Allan, opdateret 29 jan. 2007

Nyt Link indsat under Link Sverige, tilføjet 22 jan 2007.

Ny side "Løb 2007", tilføjet 14 jan 2007

Ny side "St. Anton", tilføjet 2 jan. 2007

Nyt link, se Link Canada, tilføjet 27 dec.

Happy new year tilføjet 26 dec.

Ny side med jagt link tilføjet 20 dec.

Kontakt pr. mail side er tilføjet.

Nyhed 17 dec. 2006 Fotos Helgeå maj 20e05 er tilføjet!!

Kanomand er nu opdateret og aktiv til den 14 marts 2007, så drenge indput til siden er meget velkommen! det være sig intresante links gode ideer vedr 2008 projektet osv.